Utförare av hemtjänst
Strängnäs kommun har valfrihet i hemtjänsten. Det innebär att du som är beviljad hemtjänst får ett utbud av utförare att välja mellan. Du kan närsomhelst byta utförare.
Kommunfullmäktige har beslutat att valfriheten inom hemtjänsten ska tas bort och i stället upphandla delar av hemtjänsten. Läs mer om processen och vanliga frågor och svar på sidan Förändringar inom hemtjänsten.
Fram till att den nya organisationen är på plats kommer hemtjänsten fungera som vanligt och du kan fortsätta välja utförare av hemtjänst.
Utförare av hemtjänst i Strängnäs kommun
Typ av hemtjänst: Personlig omvårdnad och serviceinsatser
Tar uppdrag i: Strängnäs
Driftform: Enskild
Adress: Trädgårdsgatan 23, 645 31 Strängnäs
Telefon: 0152-130 60, 073-372 40 76
E-post: strangnas@allegio.se
Typ av hemtjänst: Personlig omvårdnad och serviceinsatser
Har tilldelats uppdrag i: Mariefred, Åkers styckebruk och Stallarholmen.
Driftsform: Enskild
Adress: Skogsborgsvägen 16, 647 31 Mariefred
Telefon: 010-383 03 50
E-post: info.mas@eveo.se
Huvudman: Eveo AB
Webbsida: www.eveo.se
Du kan inte själv välja Eveo som utförare. Eveo har upphandlats att ta över hemtjänsten i vissa områden i kommunen. Från den 5 november 2024 tar Eveo över den kommunala hemtjänsten i Mariefred, Åkers styckebruk och Stallarholmen. Du kan läsa mer om förändringen på sidan Förändringar inom hemtjänsten.
Invita Omsorg AB har gått i konkurs. Den 5 november tar Eveo AB över som leverantör.
Brukare kan även välja Rana som hemtjänstleverantör fram till den 5 februari 2025. Men efter det är Eveo den enda leverantören i Mariefred.
Läs mer i nyheten på vår webbplats.
Typ av hemtjänst: Personlig omvårdnad och serviceinsatser
Tar uppdrag i: Hela Strängnäs kommun
Driftsform: Enskild
Adress: Vallbyvägen 52 E, 645 42 Strängnäs
Telefon: 070-142 31 59, 070-492 62 55
E-post: info@ranavard.se
Huvudman: Parmida AB
Webbsida: www.ranavard.se
Typ av hemtjänst: Personlig omvårdnad och serviceinsatser
Tar uppdrag i: Hela Strängnäs kommun
Driftsform: Offentlig
Kontaktuppgifter: Samordnare nås på telefontid mellan klockan 09.00-11.30 helgfria vardagar
Område 1: 0152-297 51 Mariefred/Åker/Stallarholmen
Område 2: 0152-293 92 Strängnäs/Malmby/Tosterö/Aspö
Område 3: 0152-295 89 Strängnäs/Centrala stadsdelar
Område 4: 0152-292 78 Stadsskogen/Tingstuhöjden/Vårfruberga/Härad
Huvudman: Strängnäs kommun
Webbsida: Strängnäs kommunala hemtjänst
Utförare av hemtjänst håller den kvalitet som socialnämnden anger. Alla ska till exempel ha en säker nyckelhantering, ha ett system för avvikelser för att fånga upp det som inte fungerat så bra och göra förbättringar i sin verksamhet, all personal har tystnadsplikt och de uppgifter du lämnar till oss och det vi pratar om får inte lämnas ut till obehöriga.
Du kan meddela ditt val av utförare skriftligt, eller kontakta din biståndshandläggare. Socialkontorets biståndshandläggare når du via kontaktcenter.
Frågor och svar
Du kan byta utförare när som helst. Har du gjort ett val och vill byta igen, får du göra det. Du kontaktar din biståndshandläggare som meddelar utförarna. Du behöver aldrig ange skäl till dina byten. Byte av utförare sker inom 7-14 dagar.
Det kostar lika mycket om du väljer en privat utförare eller den kommunala. Avgiften är densamma och du betalar till kommunen.
I hemtjänsten arbetar människor i alla åldrar och från olika kulturer. Valfrihet i hemtjänsten ger dig möjlighet att välja en hemtjänstutförare men inte enskild personal. Om du skulle vara missnöjd med en personal ska du berätta det för hennes/hans chef.
LOV-samordnare på socialkontoret håller fortlöpande kontakt med privata och kommunala utförare och kontrollerar så att de uppfyller de kvalitetskrav som socialnämnden beslutat.
Utförarna ska skriva en genomförandeplan tillsammans med dig, inom två veckor från det att din hemtjänst startar. I genomförandeplanen ska det framgå hur hemtjänsten praktiskt ska utföras. Om du då är tydlig med vad du värdesätter och har önskemål om, kan utföraren förhoppningsvis möta dina behov och sy ihop det hela till en bra verksamhet.
Om du inte kan ta emot den hemtjänst som är inplanerad är det viktigt att tänka på att avboka. Och helst i så god tid som möjligt, för att underlätta för hemtjänsten att göra om sin planering. Avbokar du ofta ska du kontakta biståndshandläggaren för att denne ska kunna se om dina behov har ändrats.
En tilläggstjänst är ett uppdrag utöver biståndsbeslutet, som du kan beställa hos en privat utförare. Du får en faktura från utföraren. Socialnämnden har inget ansvar för ett sådant uppdrag.
Du som har hemtjänst får väja vilken utförare som ska vara hemma hos dig och sköta din hemtjänst. Det är ett ökat inflytande för dig, som det handlar om.
Du får information om utförarna av biståndshandläggarna. Deras information är neutral så de förordar ingen utförare. Men berätta vad som är viktigt för dig. Utförare kan ha profilerat sig så att de har större möjligheter att möta dina behov.
Avstår du från att välja använder biståndshandläggaren en turordningslista som innebär att uppdraget går till den utförare som står på tur.