Förändringar inom hemtjänsten

Kommunfullmäktige har beslutat att delar av hemtjänsten ska upphandlas och att möjligheten att tillämpa Lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänsten tas bort.

Vad innebär förändringen?

  • Du får en hemtjänstleverantör baserat på var du bor, istället för att välja själv.
  • Den kommunala hemtjänsten sköter all hemtjänst i ett område i kommunen. I de två andra områdena sköts all hemtjänst av det upphandlade företaget Eveo AB.
  • Det betyder att du kan få en ny hemtjänstleverantör beroende på var du bor och vilken leverantör du har idag.

Detta händer just nu

Eveo har tagit över den kommunala hemtjänsten i Mariefred, Åkers styckebruk och Stallarholmen, samt för de som haft Invita som privat utförare.

Nästa steg i övergången sker i slutet av januari och början av februari 2025. Då tar Eveo över all hemtjänst i område 1 och 2 (se karta över områdena längre ner på sidan). Samtidigt tar kommunen över all hemtjänst i område 3.

Din nya hemtjänstutförare kommer att kontakta dig 1–3 veckor före övergången för att planera hur och när dina insatser ska utföras.

Du som har hemtjänst har fått brev med information om vad som gäller för just dig. Vi ber om din förståelse för att det kan kännas ovant i början. Det kan ta lite tid för dig och ny personal att lära känna varandra och att få alla rutiner på plats.

Hemtjänstområden och utförare

Område 1: Mariefred, Åkers styckebruk, Länna, Stallarholmen och Selaön

Eveo tar över all privat hemtjänst i området den 6 februari.

Eveo har redan tagit över larmbesvaring under dagtid och den kommunala hemtjänsten i området.

Område 2: Malmby, Aspö, Tosterö och södra delarna av centrala Strängnäs

Eveo tar över all hemtjänst i området följande datum:

  • För dig med kommunal hemtjänst: 30 januari.
  • För dig med privat hemtjänst: 6 februari.

Eveo tar över larmbesvaring under dagtid den 30 januari för alla inom området.

Område 3: Delar av centrala Strängnäs, Härad, Fogdö och Vansö

Strängnäs kommun tar över all hemtjänst i området den 6 februari och
besvarar alla trygghetslarm.

Trygghetslarm

  • Under dagen hanteras trygghetslarmen av hemtjänsten i ditt område.
  • Nattpatrull och utryckning på trygghetslarm klockan 21.15–7.00 utförs av Strängnäs kommun i alla områden även i fortsättningen.

Karta över de nya hemtjänstområdena:

Kartbild över de nya hemtjänstområdena i Strängnäs kommun

Varför avskaffas valfriheten inom hemtjänsten?

Valfrihetssystemet har inte fungerat som förväntat. Få brukare har nyttjat möjligheten att välja utförare, och det har gjort det svårt för många privata utförare att bedriva en hållbar verksamhet. När valfriheten har använts har det dessutom skapat utmaningar i planeringen.

Samtidigt har kostnaderna för den kommunala hemtjänsten ökat sedan valfrihetssystemet infördes 2012, delvis på grund av att valfrihetssystemet försvårar samordning mellan brukare.

Bättre samordning och kvalitet i hemtjänsten

För att skapa en mer effektiv organisation har kommunen valt att tilldela utförare utifrån geografiska områden. Detta gör planering, samordning och schemaläggning enklare, vilket minskar både kostnader och administration.

Den nya organisationen ger både den kommunala och den privata utföraren bättre förutsättningar att arbeta effektivt. För brukarna innebär det en mer förutsägbar hemtjänst med ökad kontinuitet.

Vid upphandling ställs tydliga kvalitetskrav som kommunen följer upp regelbundet. Fokus ligger på att säkerställa hög kvalitet och brukarnytta i hemtjänsten.

Vid frågor

Kontaktuppgifter till Eveo

Frågor om din hemtjänst och planerade besök: 010-122 69 31

Generella synpunkter och klagomål: 010-122 69 33

På helgen (fredag klockan 17.00–22.00, lördag och söndag klockan 7.00–22.00): 072-235 40 27

För övriga frågor ring till Eveos växel på 010-383 03 50 eller mejla till info.mas@eveo.se. Mer information om Eveo finns på deras webbsida eveo.se.

Kontaktuppgifter till den kommunala hemtjänsten

Kontakta kommunens kontaktcenter vid frågor.

Telefon: 0152-291 00

E-post: kontaktcenter@strangnas.se

Vanliga frågor och svar

Valfrihetssystemet (LOV) har inte fungerat som förväntat. Det har försvårat samordning och lett till högre kostnader och ineffektivitet.

Få brukare har utnyttjat möjligheten att välja utförare, vilket bland annat har lett till att många privata utförare haft svårt att få en hållbar verksamhet. Det har medfört risker för både brukare och kommunen.

Dessutom har kostnaderna för kommunens hemtjänst ökat kraftigt sedan valfriheten infördes, samtidigt som det har försvårat samordning och planering.

Genom att tilldela utförare utifrån geografiska områden blir planering, samordning och schemaläggning enklare, vilket minskar både kostnader och administration. Det skapar bättre förutsättningar för både den kommunala och den privata utföraren inom hemtjänsten.

Vid uppföljningar av privata utförare under åren har alla utförare lyft att det har varit svårt att få ekonomin att gå ihop.

  • Mellan åren 2012-2017 avvecklade två leverantörer sina verksamheter på grund av ekonomiska anledningar.
  • En tredje leverantör avvecklade sin verksamhet på grund av för snabbt växande verksamhet.
  • Under 2018 valde en leverantör att sälja sin verksamhet i Strängnäs kommun till en större koncern.
  • Under åren 2020 och 2021 har tre av sex leverantörer avvecklat sina verksamheter delvis på grund av att de saknar tillstånd från IVO. Gemensamt för alla tre hemtjänstutförarna som fick avslag på sina tillståndsansökan var att de hade det svårt att bära sin egen ekonomi.

Flera privata hemtjänstutförare har även haft svårt att få nya brukare. När brukare valt en utförare har de varit trogen den utföraren.

När utförare kommer och går skapas en instabil marknad inom hemtjänsten. Den kommunala hemtjänsten måste täcka upp när privata utförare avvecklas vilket gör planeringen svår. Det försämrar även kontinuiteten för brukarna.

Vi har den näst dyraste hemtjänsten i Sverige bland jämförbara kommuner. Genom att tilldela utförare av hemtjänst baserat på geografiskt område ges bättre förutsättningar för planering, samordning, schemaläggning och minskad administration.

Vad som kan noteras är att om kommunen får in anbud vid en upphandling som ligger mer i nivå med jämförbara kommuner kan kommunen sänka kostnaderna med upp till 18,7 miljoner kronor vid en upphandling på 50 procent. Mer statistik går att hitta i Förstudie – konkurrensutsättning hemtjänst. , 1 MB.

Det var Eveo som mötte kraven i upphandlingen bäst. Vid upphandlingen ställdes tydliga kvalitetskrav som avtalats och som kommunen följer upp regelbundet. Fokus ligger på att säkerställa hög kvalitet och brukarnytta i hemtjänsten.

Brukarna och deras anhöriga har fått information på flera sätt under hela processen:

  • Brev har skickats ut kontinuerligt till berörda brukare.
  • All information om förändringen finns samlad på kommunens webbplats: strangnas.se/avvecklinglov.
  • Utförarna har ringt brukarna för att tillsammans planera hur omsorgen ska ges.
  • Informationsmöten har hållits av både kommunen och Eveo.
  • Nyheter har publicerats löpande.
  • Information har också delats via sociala medier.

Rådet för seniorfrågor och rådet för funktionshinderfrågor har varit delaktiga under processen. Genom dessa råd har äldre och personer med funktionsnedsättning kunnat framföra synpunkter via sina representanter. Socialchefen och socialnämndens ordförande har deltagit på rådens möten, informerat om processen och svarat på frågor.

Den största skillnaden för dig är att du kommer bli tilldelad leverantör av hemtjänst baserat på var du bor i kommunen, istället för att som idag göra ett aktivt val.

Hemtjänsten delas upp i tre nya områden och upphandlas i område 1 och 2. Eveo AB vann upphandlingen och det innebär att:

  • Eveo kommer utföra hemtjänsten i de nya hemtjänstområdena 1 och 2.
  • Strängnäs kommun utför hemtjänsten i område 3.

Om du är osäker på vilket område du kommer tillhöra kan du alltid prata med din personal.

Karta över de nya hemtjänstområden:

Kartbild över de nya hemtjänstområdena i Strängnäs kommun

Ja, det kan innebära vissa förändringar. Du kan få ny personal till viss del, och din nuvarande hemtjänstenhet kommer att byta namn.

Innan övergången får du information om den nya hemtjänstenheten, inklusive deras namn och kontaktuppgifter.

Du som har trygghetslarm kommer att få hjälp av den hemtjänstleverantör som verkar i ditt område, om du larmar på dagen (klockan 07.00–21.15).

Om du larmar på natten (klockan 21.15–07.00) kommer Strängnäs kommun hantera dessa i alla områden även framöver.

Larmen behöver inte bytas ut utan kommer fungera som vanligt.

Du som har en anhörig som är anställd (eller en PAN-anställd) för att hjälpa dig kommer inte längre kunna ha kvar den lösningen.

När övergången sker kommer du i stället att få hjälp av personal som är anställd inom hemtjänsten i Strängnäs kommun eller Eveo AB, beroende på var du bor.

Att avveckla möjligheten att tillämpa LOV innebär att valfriheten försvinner men du kommer fortfarande att ha samma rättigheter oberoende av leverantör av din hemtjänst. Du kommer fortfarande kunna ställa samma krav på din leverantör som tidigare.

Att upphandla hemtjänsten enligt LOU är ett sätt att kvalitetssäkra hemtjänsten i Strängnäs kommun. I och med en ny upphandling av hemtjänsten ställs kvalitetskrav som avtalas och som kommunen kontinuerligt följer upp. Med en leverantör av hemtjänst inom ett geografiskt område ges bättre förutsättningar för planering, samordning, schemaläggning och minskad administration.

Innan möjligheten att tillämpa LOV är avvecklad kommer det fungera precis som tidigare. Du har alltså möjlighet att fritt välja mellan de andra privata utförarna eller Strängnäs kommuns hemtjänst.

Risken att privata utförare säger upp sitt avtal finns alltid i och med valfrihetssystemet LOV. Det finns därför väl inarbetade rutiner om det skulle hända. Skulle man hamna i en situation där kommunen behöver täcka upp för avsaknad av privata utförare finns det rutiner även för det.

Först när avtalet är påskrivet kan vi påbörja arbetet med en övergång till den nya organisationen. Det kommer ske i tätt samarbete med Eveo AB för att övergången ska gå så smidigt som möjligt både för dig som medarbetare, men också för våra brukare och övriga nuvarande privata aktörer.

Du som anställd inom hemtjänsten kommer få information om hur du berörs från din arbetsgivare eller närmsta chef.

Övergripande tidsplan

I plusboxen nedanför kan du se tidsplanen för förändringen från förslag till beslut och övergång till den nya organisationen.

December 2020

I samband med framtagandet av socialnämndens konkurrensplan togs ett beslut att konkurrensutsätta hemtjänsten. Då beslutades också om att ge socialkontoret i uppdrag att upprätta en förstudie gällande en eventuell avveckling av tillämpning av valfrihetssystemet LOV.

Oktober 2021

Socialnämnden beslutar att föreslå kommunfullmäktige att avveckla valfrihetssystemet LOV och istället upphandla delar av hemtjänsten enligt LOU.

Mars 2022

Kommunfullmäktige beslutade att delar av hemtjänsten ska upphandlas och att möjligheten att tillämpa Lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänsten ska avvecklas.

Socialnämnden ger socialkontoret i uppdrag att upphandla delar av hemtjänsten av en eller flera externa leverantörer.

2022/2023

Vid en upphandling tas det fram kvalitetskriterier som ska ställas på den eller de nya leverantörerna. Det tas också fram en ny ersättningsmodell och nya geografiska områden. I samband med det kommer kommunen bjuda in intresseföreningar till dialog.

September 2023

Socialnämnden beslutar om förfrågningsunderlag som ligger till grund för upphandlingen. I samband med upphandlingen delas kommunen in i tre nya hemtjänstområden.

Oktober 2023

Upphandling pågår.

November 2023

Socialnämnden beslutade att det var Eveo AB som vann upphandlingen och som tilldelas uppdraget som ny leverantör av hemtjänst i delar av Strängnäs kommun. Arbetet med en övergång till den nya organisationen för hemtjänsten påbörjas.

November 2024

Eveo AB tar över den kommunala hemtjänsten och larmbesvaring dagtid i område 1 den 5 november 2024.

Februari 2025

Eveo AB tar över driften av all hemtjänst i område 1 och 2. Samtidigt tar Strängnäs kommun över all hemtjänst inom område 3.

Följ processen via kommunens rådgivande organ

Du som har hemtjänst och har frågor kan följa processen av avvecklingen av möjligheten att tillämpa LOV via rådet för seniorfrågor och rådet för funktionshinderfrågor. Dessa råd är en möjlighet för äldre och personer med funktionsnedsättning att kommunicera med politiker genom representanter.

Råden träffas regelbundet och går igenom frågor som rör respektive område. Socialchefen och ordförande i socialnämnden kommer att delta på råden, svara på frågor och informera om processen.

Du kan ta del av mötesanteckningar från tidigare möten på sidorna Råd för seniorfrågor och Råd för funktionshinderfrågor.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 18 februari 2025