Digitala inköp inom hemtjänsten

Strängnäs kommun inför under våren 2022 ett nytt arbetssätt inom hemtjänsten vid inköp av dagligvaror. Förändringen innebär att hemtjänsten successivt kommer gå över till att handla dagligvaror via nätet.

Övergången sker succesivt under våren och sommaren. Du som får hjälp vid inköp av dagligvaror kommer att få information via brev i god tid inför förändringen. Målet är att alla inköp ska ske via nätet från och med hösten 2022.

Genom att övergå till att handla dagligvaror på nätet får du som brukare möjlighet att vara med och påverka inköpen genom att själv kunna se och välja varor och ta del av extrapriser. Det kommer dessutom bidra till en säkrare hantering av medel eftersom du inte behöver lämna ifrån dig pengar eller betalkort.

Så fungerar digitala inköp

Alla inköp sker genom att en medarbetare tillsammans med dig väljer ut varor att beställa. Om du inte vill delta i beställningen kommer medarbetaren att göra en beställning på egen hand utefter dina önskemål av varor.

Hemtjänsten har med sig den digitala utrustning som behövs för att handla.

  • Hemtjänsten har med sig utrustning som behövs för att handla. Innan beställningen skickas i väg ser du slutsumman för dina inköp. Du betalar endast för de varor du beställer.
  • Om du inte vill delta i beställningen kommer medarbetaren att beställa varor efter dina önskemål.
  • En medarbetare genomför beställning tillsammans med dig. Där kan du välja varor, ta del av rabatter och se andra erbjudanden.
  • Det är viktigt att du är hemma vid leveransen och kan öppna din dörr.
  • Varorna levereras hem till dig vid en förbestämd tidpunkt.
    Du som inte kan öppna dörren själv kommer att få hjälp av hemtjänstens medarbetare.
  • Du som behöver hjälp med att plocka in varor i kyl, frys eller skafferi kan få hjälp med det. Den hjälpen beställs i förväg av chauförren eller av personal inom hemtjänsten.
  • Det är viktigt att du är hemma vid leveransen och kan öppna din dörr.

Betalningsalternativen varierar beroende på vilken butik du beställer dina varor ifrån. Du kommer få mer information av hemtjänstpersonal vilka betalningsalternativ som gäller för dig.

  • Vissa butiker erbjuder möjlighet att betala med faktura. Vid betalning med faktura kan det tillkomma en fakturaavgift.
  • Betalning med butikskort sker direkt vid beställning. Tänk på att butikskortet inte bör innehålla mer än 2000 kronor när kommunens medarbetare hanterar kortet

Tänk på det här vid betalning med bankkort eller kontokort

  • Du kan beställa ett kontokort från din bank eller från din butik (Ica eller Coop).
  • Du behöver själv hantera kod till bankens kort och BankID. Kommunens medarbetare ska inte hantera dina personliga koder.
  • Du eller din företrädare behöver löpande göra insättningar på kortet så att det finns tillräckligt med pengar vid inköpstillfället.
  • Kortet bör inte innehålla mer än 2000 kronor.
  • Det är inte tillåtet att ha krediter anknutna till bankkonto eller kontokort.
  • Du kan behöva BankID för att kunna identifiera dig när du handlar på internet. BankID finns som en applikation i mobilen men du kan också få en dosa och ett kort av din bank. Du kan ansöka om stöd för ledsagning till banken.

Vanliga frågor och svar

Övergången att handla dagligvarur på nätet sker succesivt. Du som brukare kommer få information via brev i god tid inför förändringen. Målet är att alla inköp ska ske via nätet från och med andra kvartalet 2022.

Hemtjänstpersonalen kommer hem till dig och hjälper dig att beställa varor. Om du vill, gör du och personalen beställningen tillsammans. På surfplattan kan du se och välja varor och varumärken, se erbjudanden och den totala kostnaden på varorna innan betalning.

Eventuella extra kostnader för inköp via nätet som exempelvis plockavgift och hemleverans kommer att rymmas inom maxtaxan. Väljer du att betala med faktura kan en fakturaavgift tillkomma, den regleras i sådana fall inte av maxtaxan.

Hemtjänsten har med sig den digitala utrustning som behövs för att handla.

Det beror på vilken butik du tillsammans med hemtjänsten väljer att handla från. Vissa av butikerna erbjuder betalning med faktura.

Vid beställning av varor på e-handelssida kommer bokningstid för leverans att hanteras. Vid behov av stöd i leverans behöver samråd ske med hemtjänsten.

Leverans av beställda varor sker en gång per vecka.

I första hand är det butiken som levererar varorna till din dörr.

I andra hand om ingen leveransmöjlighet finns kommer hemtjänsten hämta varor och leverera hem till dig.

Vissa leverantörer kommer erbjuda upplock av varor och i andra fall hemtjänstpersonal för dem som har behov.

Det är viktigt att alla som kan öppna dörren vid fastställd tid en gång i veckan gör det. De som inte kan kommer hemtjänsten stödja.

Då tar e-handels chauffören med varorna tillbaka till affären. Chauffören får inte ställa varorna utanför dörren om ingen öppnar.

Chauffören som kommer med din beställning kommer identifiera sig som chaufför till vald affär. Du behöver aldrig lämna ifrån dig något till chauffören, som exempelvis kontanter eller betalkort. Du kan behöva identifiera dig med id-kort.

Nej, du betalar endast för de varor du har beställt. Hemleverans eller eventuella plockavgifter för inköp via nätet kommer regleras i maxtaxan. För dig som väljer att betala med faktura kan det tillkomma en fakturaavgift beroende på affärernas villkor.

Ja, hemtjänsten sitter ner tillsammans med dig och beställer dina varor i en e-handelstjänst. På surfplattan kan du se och välja varor och varumärken, se erbjudanden och se den totala kostnaden på varorna innan betalning.

Ja, du kan ta del av extrapriser och erbjudanden via den e-handelaffär du väljer i samband med att du och hemtjänstpersonalen gör beställningen.

Det går fortsatt att ansöka om ledsagning hos kommunens biståndshandläggare för dig som vill åka själva och handla, med stöd av personalen i hemtjänsten.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 30 november 2023