Digitala inköp inom hemtjänsten
Strängnäs kommun har digitala inköp av dagligvaror inom den kommunala hemtjänsten.
Så fungerar digitala inköp
Insatsen inköp är ett biståndsbedömt beslut. Alla inköp sker genom att en medarbetare tillsammans med dig väljer ut varor att beställa. Om du inte vill delta i beställningen kommer medarbetaren att göra en beställning på egen hand utefter dina önskemål av varor.
Hemtjänsten har med sig den digitala utrustning som behövs för att handla.
- Hemtjänsten har med sig utrustning som behövs för att handla. Innan beställningen skickas i väg ser du slutsumman för dina inköp. Du betalar endast för de varor du beställer.
- Om du inte vill delta i beställningen kommer medarbetaren att beställa varor efter dina önskemål.
- En medarbetare genomför beställning tillsammans med dig. Där kan du välja varor och se erbjudanden.
- Det är viktigt att du är hemma vid leveransen och kan öppna din dörr.
- Varorna levereras hem till dig vid en förbestämd tidpunkt.
Du som inte kan öppna dörren själv kommer att få hjälp av hemtjänstens medarbetare. - Du som behöver hjälp med att plocka in varor i kyl, frys eller skafferi kan få hjälp med det. Den hjälpen beställs i förväg av chauffören eller av personal inom hemtjänsten.
Betalningsalternativen varierar beroende på vilken butik du beställer dina varor ifrån. Du kommer få mer information av hemtjänstpersonal vilka betalningsalternativ som gäller för dig.
- Vissa butiker erbjuder möjlighet att betala med faktura. Vid betalning med faktura kan det tillkomma en fakturaavgift.
- Betalning med butikskort sker direkt vid beställning. Medarbetare hanterar kortet.
- Vissa butiker kan kräva att du legitimerar dig via BankID. Du ska själv kunna hantera det med egna tekniska hjälpmedel.
Tänk på det här vid betalning med bankkort eller kontokort
- Du kan beställa ett kreditkort från din bank eller från din butik (Ica eller Coop).
- Du eller din företrädare behöver löpande göra insättningar på kortet så att det finns tillräckligt med pengar vid inköpstillfället.
- Kortet bör inte innehålla mer än 2000 kronor.
- Du behöver själv hantera kod till bankens kort och BankID. Kommunens medarbetare ska inte hantera dina personliga koder.
- Det är inte tillåtet att ha krediter anknutna till bankkonto eller kontokort.
- Du kan behöva BankID för att kunna identifiera dig när du handlar på internet. Du kan ansöka om stöd för ledsagning till banken via din biståndshandläggare.
Vanliga frågor och svar
Övergången att handla dagligvaror på nätet sker successivt. Du som brukare kommer få information via brev i god tid inför förändringen. Målet är att alla inköp ska ske via nätet från och med andra kvartalet 2022.
Hemtjänstpersonalen kommer hem till dig och hjälper dig att beställa varor. Om du vill, gör du och personalen beställningen tillsammans. På surfplattan kan du se och välja varor och varumärken, se erbjudanden och den totala kostnaden på varorna innan betalning.
Eventuella extra kostnader för inköp via nätet som exempelvis plockavgift och hemleverans kommer att rymmas inom maxtaxan. Väljer du att betala med faktura kan en fakturaavgift tillkomma, den regleras i sådana fall inte av maxtaxan.
Hemtjänsten har med sig den digitala utrustning som behövs för att handla.
Det beror på vilken butik du tillsammans med hemtjänsten väljer att handla från. Vissa av butikerna erbjuder betalning med faktura.
Vid beställning av varor på e-handelssida kommer bokningstid för leverans att hanteras. Vid behov av stöd i leverans behöver samråd ske med hemtjänsten.
Leverans av beställda varor sker en gång per vecka.
I första hand är det butiken som levererar varorna till din dörr.
I andra hand om ingen leveransmöjlighet finns kommer hemtjänsten hämta varor och leverera hem till dig.
Vissa leverantörer kommer erbjuda upplockning av varor och i andra fall hemtjänstpersonal för dem som har behov.
Det är viktigt att alla som kan öppna dörren vid fastställd tid en gång i veckan gör det. De som inte kan kommer hemtjänsten stödja.
Om inget annat är överenskommet tar e-handels chauffören med varorna tillbaka till affären och informerar din hemtjänst grupp.
Chauffören som kommer med din beställning kommer identifiera sig som chaufför till vald affär. Du behöver aldrig lämna ifrån dig något till chauffören, som exempelvis kontanter eller betalkort. Du kan behöva identifiera dig med id-kort.
Nej, du betalar endast för de varor du har beställt. Hemleverans eller eventuella plockavgifter för inköp via nätet kommer regleras i maxtaxan. För dig som väljer att betala med faktura kan det tillkomma en fakturaavgift beroende på affärernas villkor.
Ja, hemtjänsten sitter ner tillsammans med dig och beställer dina varor i en e-handelstjänst. På surfplattan kan du se och välja varor och varumärken, se erbjudanden och se den totala kostnaden på varorna innan betalning.
Ja, du kan ta del av extrapriser och erbjudanden i vissa butiker via den e-handelsbutik du väljer i samband med att du och hemtjänstpersonalen gör beställningen.
Det går fortsatt att ansöka om ledsagning hos kommunens biståndshandläggare för dig som vill åka själva och handla, med stöd av personalen i hemtjänsten.