Information till dig som är anhörig

På den här sidan har vi samlat information till dig som anhörig angående covid-19.

(Senast uppdaterad 6 juli 2022.)

Så arbetar vi

Så länge vi har en hög smittspridning av covid-19 i samhället kommer socialkontoret att fortsätta vidta säkerhetsåtgärder.

Vi arbetar hela tiden med att minimera risken för smittspridning inom kommunens vård- och omsorgsverksamheter och har tydliga rutiner för att hantera misstänkt och konstaterad smitta. Vid konstaterad eller misstänkt coronasmitta använder personalen skyddsutrustning.

Besök på kommunens boenden

Det är viktigt att du som besökare följer de rekommendationer som gäller på kommunens boenden. Även om man är vaccinerad kan man fortfarande smittas av covid-19. Du som är vuxen och ännu inte vaccinerat dig mot covid-19 bör ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Det gäller även om du bara tagit första dosen.

Detta gäller vid besök

Vi vill att du ska vara frisk och känna dig helt symptomfri vid besöket. Avstå från besöket även vid milda symtom. Var noga med handhygien. Tvätta händerna inför och efter besöket. Om det förekommer smitta på boendet så informerar vi om det. Om du har funderingar, prata med personalen på boendet.

Besök i hemmet

Om du planerar att låta din närstående besöka dig i hemmet är det viktigt att begränsa antalet kontakter, att hålla avstånd, att följa riktlinjerna för hygien och att se till att den som uppvisar minsta symtom avstår från att träffas.

Stöd till dig som är anhörig

Känner du dig ensam, orolig eller vill ha någon att prata med kan du ringa till kommunens anhörigkonsulent Ann-Sofie Carlsson. Hon nås vardagar mellan klockan 8 och 16 på telefonnummer 0152-297 05.

Senast uppdaterad: 20 april 2023