För dig som kommer med egen båt

För dig som kommer med egen båt hittar du gästhamnar med båtmack belägna vid våra stadskärnor i Strängnäs och Mariefred. Även i Stallarholmen finns en båtmack för den som behöver fylla på bränsle.

Gästhamnskortet 4 Mälarstäder

Besök och upplev våra Mälarstäder. Nu blir sommaren på Mälaren ännu bättre. Med gästhamnskortet kan du bo fem nätter men betala för fyra.
Gästhamnar: Enköping, Mariefred, Strängnäs, Sundbyholm och Västerås.
Läs mer om gästhamnskortet på vår sida Gästhamnskort 4 Mälarstäder

gästhamn Strängnäs med domkyrka

Strängnäs gästhamn

Strängnäs gästhamn ligger vid Västerviken med närhet till centrum, butiker och sevärdheter. Det finns flera restauranger i området och under sommaren är uteserveringarna här välbesökta. Men det finns också mycket mer att upptäcka i Strängnäs. Visholmen med badplats och lekplats. Besöksmål såsom Strängnäs domkyrka, Kvarnen och Grassagården samt de charmiga äldre kvarteren. Shoppingutbudet är en blandning mellan små unika butiker, några av de större butikskedjorna samt en liten galleria, Präntaren. På lagom cykelavstånd ligger Arsenalen som är Sveriges försvarsfordonmuseum. Gästhamnen hyr ut cyklar!

Under vår sida Se och göra hittar du mer tips på sevärdheter och aktiviteter i Strängnäs, under vår sida Äta och fika hittar du restaurang och café utbudet.

Strängnäs gästhamn hemsida

Mariefreds gästhamn

Mariefreds Marina

I Mariefred ligger gästhamnen mitt emot Gripsholms slott och med någon minuts promenad upp till stadskärnan. Sveriges äldsta värdshus ligger på andra sidan hamnplan och i staden finns ytterligare restauranger att välja mellan. Njut av att strosa på de små gatorna där många av de charmiga trähusen är från 1700-eller 1800 talet. Här kan du besöka Gripsholms slott, åka med Museijärnvägen eller ta den populära "Slott & Ångaturen" som går med ångbåt och ångtåg mellan Mariefred och Taxinge Näsby. Är du shoppingsugen? I Mariefred hittar du små unika butiker att botanisera i.

Under vår sida Se och göra hittar du mer tips på sevärdheter och aktiviteter i Mariefred, under vår sida Äta och fika hittar du restaurang och café utbudet.

Mariefreds Marina hemsida

flygbild bron Stallarholmen

Stallarholmen

I Stallarholmen finns en båtmack precis vid brofästet på fastlandssidan. Här kan du också lägga till för att göra ett besök i samhället.
Här finns Gripens Värdshus för den som inte vill laga lunchen eller middagen själv. På andra sidan bron ligger ICA butiken om man behöver fylla på förråden. En kort promenad bort ligger Gula Industrihuset och här kan man se hur man på ett kreativt sätt använder en gammal industribyggnad. Här finns Vintagebutiker, en återbruksgalleria, Köttbutiken Millert & Dahlén, Bageri Speceri med mera.

Under vår sida Se och göra hittar du mer tips på sevärdheter och aktiviteter i Stallarholmen, under vår sida Äta och fika hittar du restaurang och café utbudet.

Tosteröbron

Broar i Strängnäs kommun

Information på Sjöfartsverkets hemsida om:

Stallarholmsbron
Tosteröbron

Mälsåkers slott är ett av Sveriges ståtligaste barockslott, vackert beläget precis vid Mälaren, på Sveriges största insjö-ö Selaön.

Några tips på strandhugg

På bilden: Mälsåkers slott Selaön

Hornuddens trädgård

Ekologisk odling, restaurang och gårdsbutik. Hornudden ligger på Aspö utanför Strängnäs och har egen brygga där ni kan lägga till under besöket. Se hemsidan för vilka dagar och tider man har öppet. Men observera att när det är stängt är anläggningen inte tillgänglig för obokade beesökare.
Hornuddens hemsida

Mälsåkers slott

På Selaön ligger ett av våra större besöksmål, Mälsåkers slott, öppet sommartid med guidning via din mobil, konstutställningar och konserter. Mälsåkers slott har egen brygga där ni kan lägga till under besöket. Här finns även ett slottscafé som har öppet samma tider som slottet.
Mälsåkers slott hemsida

Taxinge Näsby slott

Granne med Mariefred ligger Taxinge Näsby slott, kanske mest känt som "Kakslottet". Här står caféet och fika i centrum. Men slottet, slottsparken och slottsflyglarna i sig är väl värt ett besökt. Intill slottsparken finns en fin badplats. Gästbryggan ligger vid slottsparken.
Taxinge slott hemsida

Senast uppdaterad: 15 februari 2024