Information

Familjerättssekreterare, Myndighet, Vuxen och familj

Om jobbet

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Socialkontoret i Strängnäs kommun har genomfört ett stort förändringsarbete för att rusta inför framtidens utmaningar. Verksamhetsområde Myndighet utvecklas för att vara en organisation som klarar dagens, men också morgondagens krav. Myndighet är ett verksamhetsområde innehållande stora delar av socialkontorets myndighetsutövning, undantaget försörjningsstöd och vissa boendefrågor. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång - stöttar varandra i motgång. Verksamhetsområdet Myndighet består av tre enheter: Enheten Vuxen och familj, ansvarar för myndighetsutövning avseende LSS/socialpsykiatri, samt vuxen missbruk/våld och familjerätt. Här arbetar totalt 13 personer, varav en enhetschef och en gruppledare. Familjerätten samarbetar med många andra aktörer såsom tingsrätten, socialsekreterarna på vår utredningsenhet samt enheten Individ och familjestöd och dess familjebehandlare som bland annat genomför samarbetssamtal och utför umgängesstöd. Barn och unga, ansvarar för myndighetsutövning som avser utredning av barn, unga och ensamkommande samt mottagning. Äldreomsorg ansvarar för myndighetsutövning som avser äldreomsorg, färdtjänst/riksfärdtjänst, bostadsanpassning samt avgifter. Vi erbjuder: - flexibel arbetstid - subventionerad friskvård - löneväxling till extra lediga dagar.

Arbetsuppgifter

Du kommer att bli en av fyra familjerättssekreterare på vår enhet. Dina arbetsuppgifter blir allt som rör familjerättens område, såsom vårdnad- boende- och umgängesutredningar, adoptionsutredningar, yttranden, utreda av fader- och föräldraskap, samarbetssamtal samt utreda särskilt förordnad vårdnadshavare. Vi som arbetar på familjerätten är socionomer och flera med lång erfarenhet av just familjerätt. Hos oss arbetar vi alltid två utredare tillsammans i de mer omfattande utredningarna. I vissa arbetsuppgifter arbetar familjerättssekreterarna mer självständigt. Du behöver därför vilja arbeta tätt tillsammans med kollegor, ge och ta feedback, samtidigt som du även behöver vara självständig och kunna arbeta på egen hand i ärenden som kräver det. Vi har regelbunden extern handledning vilket förutsätter en vilja att skapa förtroendefulla relationer med kollegor. Arbetet har i vissa perioder toppar och innebär att du har goda strategier att arbeta under mer stressande perioder. För oss är det viktigt att ge nya medarbetare en god introduktion så att starten hos oss blir bra. Vi har väl genomarbetade rutiner och stabilitet men vill också hela tiden förbättra och utveckla vårt arbete. Så är du bra på att ta egna initiativ, en lagspelare och nyfiken så kommer du passa perfekt hos oss.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen, eller annan utbildning som uppfyller behörighetskraven enligt lagstiftningen. Du behöver: • behärska svenska språket väl i tal och skrift • vara orädd och tycka om att ta eget ansvar • vara analyserande och modig • ha lätt för att lära dig teknisk programvara • ha B-körkort. Det är meriterande om du har fördjupad utbildning i familjerätt, handläggning och dokumentation, systemteoretiskt nätverksarbete och/eller Motiverande samtal. Det är även meriterande om du: • har erfarenhet av arbete på familjerätten • har vana att dokumentera samt skriva journaler inom socialtjänsten • har erfarenhet att utreda inom socialtjänstens område, särskilt barn och unga • har erfarenhet att arbeta med våld i nära relationer. • har arbetat i Treserva. Kulturkompetens och flerspråkighet ses också som meriterande.

Övrigt

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid. För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregistret uppvisas innan anställning. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia. Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2020-06-10

Referensnummer: 234/20


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Löneform:

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Urval sker löpande.


Upplysningar

Frida Andersson,

Telefon: 0152 29069

E-postadress: frida.andersson@strangnas.se


Fackliga kontaktpersoner

Fackliga organisationer nås via kommunens växel Tel: 0152-29100


Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 maj 2020
Arbete och företagande