Digital grafisk profil

Här finns riktlinjer för kommunens logotyp, färger, typsnitt och formspråk för digitala system och gränssnitt som vår webbplats, intranät, e-tjänster och andra digitala plattformar.
Logotypen är den viktigaste delen av kommunens varumärke och ska alltid finnas med i vår visuella kommunikation. Den består av två delar – vårt heraldiska vapen och en specialritad ordbild. Vårt vapen består av helgonen S:t Petrus som bär en nyckel och S:t Paulus som bär ett svärd.

Vapnets färger
Röd PMS 185
CMYK: 0 91 76 0, RGB: 231 0 51, HEX: #e70033
Gul PMS 116
CMYK: 0 16 100 0, RGB: 255 203 0, HEX: #ffcb00
Blå PMS 300
CMYK: 100 44 0 0, RGB: 0 99 190, HEX: #0063be
Tänk på att:
- Logotypen får inte delas upp eller förvanskas.
- Logotypen får inte var mindre än att sköldens höjd är 50 pixlar.
- Runt logotypen ska det alltid finnas ett fritt område som är stort som halva sköldens höjd.
- Det är bakgrundsfärgen som avgör vilken logotyp som lämpar sig bäst, välj den version som skapar störst kontrast mot bakgrunden.
- Filformaten jpg, png och svg passar bra att användas digitalt.
Ladda ner logotypen
I vår pressportal finns logotypen att ladda ner för olika ändamål och det är viktigt att använda rätt version.
Vi använder olika färgpaletter beroende på om det är en extern eller en intern plattform. Exempel på externa plattformar är kommunens webbplats och e-tjänster riktade mot kommuninvånare.
Använd tillräckliga kontraster i komponenter och grafik så att allt innehåll på en webbsida eller app (som ikoner, diagram och infografik till exempel) syns ordentligt mot bakgrund och andra objekt.
Grön - primär färg
RGB: 0 134 109, HEX: #00866D
Gul - sekundär färg
RGB: 255 209 0, HEX: #FFD100

Komplementfärger
Ljusgrå RGB: 248 248 248, HEX: #F8F8F8
Ljusgrön RGB: 192 225 219, HEX: #C0E1DB
Svart RGB: 53 56 59, HEX: #35383B
Röd RGB: 172 26 47, HEX: #AC1A2F
Vi använder olika färgpaletter beroende på om det är en extern eller en intern plattform. Exempel på interna plattformar är kommunens intranät och e-tjänster riktade mot våra medarbetare.
Använd tillräckliga kontraster i komponenter och grafik så att allt innehåll på en webbsida eller app (som ikoner, diagram och infografik till exempel) syns ordentligt mot bakgrund och andra objekt.

Turkos - primär färg
RGB: 41 129 141, HEX: #29818D
Ljusgrå - sekundär färg
RGB: 226 234 235, HEX: #E2EAEB
Typsnitten utgör en viktig del av kommunens grafiska profil och de är utprovade för att vara tydliga och lätta att läsa.
Använd tillräcklig kontrast mellan text och bakgrund, det är avgörande för att alla ska kunna ta del av innehållet. Det gör texten tydlig och läsbar, vilket gynnar personer med synnedsättningar och säkerställer att den information du vill förmedla kan nå alla på ett likvärdigt sätt.
Typsnitt för digital kommunikation
Fira Sans är vårt huvudtypsnitt för digital kommunikation som webb och e-tjänster. Det ska alltid användas för rubriker och ingresser.
Crimson Text kan användas för längre texter, så kallad brödtext.

Rubriknivåer
H1: Fira Sans regular, färg, 39 px/1.32 em.
Ingress: Fira Sans regular, svart, 24 px/1.32 em
H2: Fira Sans bold, svart, 23 px/1.32 em
H3: Fira Sans bold, svart, 19 px/1.32 em
H4: Fira Sans bold, svart, 17 px/1.32 em
Body: Crimson Text regular, svart, 23 px/1.32 em

Kommunen använder Font Awesome Pro som bibliotek för ikoner. Enkelt beskrivet fungerar Font Awesome som ett typsnitt där bokstäverna är ersatta med ikoner. Det är skapat med open source, är fritt att använda och bäddas enkelt in i html-koden. Mer information finns på Font Awesomes webbplats.

Den stiliserade grafiska illustrationen med kända landmärken är framtagen för kommunens externa webbplats. Den används även i mallen för PowerPoint och i en viss typ av informationsaffischer. För övrigt ska den användas sparsamt.
Om illustrationer eller grafiska element är nödvändiga ska det vara stiliserade enkla former, platta ytor och rena färger.
Fotografier spelar en viktig roll i kommunens visuella identitet och de bilder vi använder ska vara trovärdiga och autentiska. Människorna i bilderna ska symbolisera kommunens invånare – vanliga människor, inte modeller. Vårt bildspråk ska vara inkluderande och representera jämlikhet och mångfald.
Pressportal
I vår pressportal finns bilder som är fria att användas i redaktionella sammanhang och för att marknadsföra Strängnäs kommun som plats.
Vi följer de webbriktlinjer som Digg (Myndigheten för digital förvatling) har specificerat. Här är en summering om hur man utformar formulär.
1. Gör det synligt vad som är i fokus
Alla fokuserbara objekt ska ha en synlig fokusmarkering när en person tabbar dit med hjälp av tangentbordet.
2. Ha en logisk och meningsfull fokusordning
Innehåll ska presenteras på ett logiskt sätt oavsett om en person kan läsa innehåll, behöver ha skärmläsare eller tabbar sig genom länkar och andra interaktiva objekt på webbsidan.
3. Konsekvent benämning
Samma funktionalitet i formulär, e-tjänster och på webbplatsen ska benämnas konsekvent och på samma sätt. En Skicka-knapp ska heta Skicka överallt och inte Sänd ibland.
4. Text på knappar
Knappar och länkar som har en synlig text ska vara uppmärkta kodmässigt så att namnet åtminstone innehåller samma text. Det underlättar för personer som använder röststyrning eller skärmläsare att hitta och använda knappar och länkar på samma sätt som seende kan.
5. Ge möjlighet att ångra, korrigera eller bekräfta
Att kunna ångra eller ändra ifylld information är viktigt, inte minst om det som angetts är av exempelvis ekonomisk eller juridisk karaktär. Därför ska det gå att ångra sig, förhandsgranska, korrigera eller bekräfta informationen innan den skickas iväg.
6. Visa var ett fel uppstått och beskriv det tydligt
Felmeddelanden ska vara lätta att förstå och ska visas tydligt i tjänsten, så att det är enkelt att rätta till felet och komma vidare.
7. Ange syftet för formulärfält i koden
Att information i inmatningsfält förmedlas maskinläsbart är viktigt eftersom det hjälper användare med skärmläsare eller andra tekniska hjälpmedel att förstå och fylla i formulär korrekt.
8. Se till att komponenter fungerar i hjälpmedel
Personer som använder skärmläsare är beroende av att det innehåll som finns på webbplatsen kan tolkas och läsas upp av skärmläsaren. Då behöver de olika komponenterna på webbplatsen fungera med hjälpmedlet.
Genom att använda klarspråk gör vi det lätt för våra kommuninvånare att göra rätt och vi minskar risken för missförstånd. Klarspråk är att skriva vårdat, enkelt och begripligt. Var noggrann med stavning, skiljetecken och grammatik och ta hänsyn till kommunens skrivregler.
Anpassa språket efter målgruppen
- Skriv på en nivå som är anpassad för målgruppens kunskap och erfarenhet, ta hänsyn till ålder, bakgrund, och eventuella språkkunskaper.
- Välj bara information som är relevant för läsarna. Vad behöver de veta? Tänk på läsarens behov, inte på vad du vill berätta.
Huvudbudskap och diposition
- Vad är allra viktigast att läsarna får med sig av texten? Formulera huvudbudskapet för dig själv och se till att det kommer fram tydligt i texten, helst redan i rubriken.
- Använd korta stycken och punktlistor.
- Var generös med rubriker och mellanrubriker.
Skriv enkelt, tydligt och konkret
- Använd ord som är lätta att förstå. Undvik byråkratiskt språk med fackord och tekniska termer. Om de är nödvändiga så förklara betydelsen.
- Undvik förkortningar, då det inte är klarspråk och inte fungerar vid digital uppläsning.
- Använd inte engelska ord och uttryck om det finns svenska motsvarigheter.
Använd direkt tilltal
- Skriv gärna "du" till läsaren och "vi" om Strängnäs kommun.
Använd positiva formuleringar
- Fokusera på vad användaren kan göra, inte på vad som är omöjligt: "Du kan boka om ditt möte" istället för "Du får inte avboka."
Undvik passiv röst
- Skriv i aktiv form: "Vi skickar ditt paket" istället för "Ditt paket kommer att skickas."
Genom att använda samma språkbruk ökar vi tydlighet, trovärdighet och tillgänglighet, vilket stärker förtroendet och effektiviserar kommunikationen med invånarna.
Invånare eller medborgare?
- Invånare: kommuninvånare är personer som bor och är skrivna i kommunen.
- Medborgare: alla invånare men också personer med anknytning till kommunen som till exempel företagare, sommarboende, asylsökande eller besökare.
Kontaktcenter och kommunhusets entré:
- Platsen, hela entrén: Kontaktcenter skrivs med versalt K.
- Servicen: kontaktcenter skrivs med gement k.
Stor eller liten bokstav? Skriv så här:
- Kommunens avdelningar, enheter och nämnder ska skrivas med liten bokstav. Till exempel: kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, kommunhuset, utbildningskontoret, socialnämnden
- Kulturskolans aula, Thomas Arena teater
- Åkers styckebruk
Siffror
- Alla siffror upp till tolv ska skrivas med bokstäver.
Datum
- Skriv ut månaden: 15 december. (ej 2022-12-15 eller 15/12)
Klockslag
- Skriv: klockan 9–15, eller klockan 9.30–15.30. (ej kl 9:30-15:30)
Digitala begrepp
- e-postadress (ej mailadress)
- skicka e-post, mejla (ej maila, e-maila)
- webbplats, webbsida (ej hemsida, webb, site, sajt)
- strangnas.se (ej www.strangnas se)
Kort eller långa streck?
Kort streck (bindestreck) binder ihop ord, långt streck (tankstreck) visar på förhållandet mellan två ord eller siffror. Exempel på när det ska vara långt streck:
- sträckan Länna–Flen
- 30–40 personer
- öppet 9–17
Polisen eller polisen?
- Skrivs som namn när det betecknar myndigheten, Polisen.
- Skrivs inte som ett namn när det används som beskrivande benämning på inrättningen: Jag ringer polisen.
UX (användarupplevelse) handlar om att skapa digitala gränssnitt som är enkla, effektiva och behagliga att använda. Här är kommunens riktlinjer.
Användarvänlighet
- Gränssnittet ska vara intuitivt och lätt att förstå, även för nya användare.
- Texten ska guida användaren framåt utan att skapa förvirring.
- Använd språk som minimerar kognitiv belastning och hjälper användaren förstå sitt nästa steg.
- Vad behöver användaren veta just nu? Fokusera på att ge relevant och hjälpsam information.
Tillgänglighet
- Designen ska vara anpassad för olika användare, inklusive de med funktionsvariationer.
Konsekvens
- Använd samma termer och fraser genom hela produkten.
- Använd enhetliga färger, ikoner och typsnitt.
Responsivitet
- Anpassa gränssnittet för olika enheter, från mobiler till datorer.
Skriv kort, effektivt och tydligt
- Varje ord ska ha en funktion och tillföra värde.
- Undvik onödigt långa texter, särskilt på knappar och menyer.
Använd verb som uppmaningar
- Skriv aktiva verb som tydligt säger vad användaren ska göra. Exempel: "Skicka" istället för "Skicka in".
Gör det lätt att agera
- Knapptexter bör vara korta och handlingsorienterade (t.ex. "Spara", "Bekräfta", "Avbryt").
- Ge användaren tydliga instruktioner om vad som händer efter att de klickar på en knapp.
Förklara eventuella fel och lösningar
- Om något går fel, använd tydlig och användarvänlig text för att förklara varför och hur problemet kan lösas.
- Undvik tekniska felmeddelanden som inte förklarar vad användaren ska göra.
Testa med riktiga användare
- Testa dina texter för att se om användarna förstår dem som du tänkt.
- Gör justeringar baserade på deras feedback.
Kommunens digitala service ska kunna uppfattas, användas och förstås av alla användare, oavsett funktionsnedsättningar och oberoende av vilka hjälpmedel som används. På vår sida Tillgänglighetsredogörelser finns en översikt över de webbplatser och tjänster som ingår i Strängnäs kommuns digitala service och som omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
10 riktlinjer för tillgänglighet
1. All funktionalitet ska kunna användas med tangentbord
Personer ska kunna navigerar enbart med hjälp av tangentbord utan att ett script eller tilläggsprogram kräver ett musklick eller tryck på pekskärm. Läs mer här
2. Konsekvent benämning av knappar och andra funktioner
Benämning på en och samma funktionalitet på webbplatsen ska vara konsekvent, en Skicka-knapp ska heta Skicka på hela webbplatsen, inte Skicka på vissa sidor och Sänd på andra sidor. Läs mer här
3. Text på knappar ska stämma överens med maskinläsbara namn
Knappar och länkar som har en synlig text ska vara uppmärkta kodmässigt så att namnet åtminstone innehåller samma text. Det underlättar för personer som använder röststyrning eller skärmläsare att hitta och använda knappar och länkar på samma sätt som seende kan. Läs mer här
4. Gör det synligt vad som är i fokus
Alla fokuserbara objekt ska ha en synlig fokusmarkering när en person tabbar dit med hjälp av tangentbordet. Det hjälper personer att se var på webbsidan tangentbordets fokus är placerat. Läs mer här
5. Ha en meningsfull fokusordning
Innehållet på en sida ska presenteras i en logisk och meningsfull tab-ordning som fungerar oavsett om en person kan läsa innehåll, behöver ha skärmläsare eller tabbar sig genom länkar och andra interaktiva objekt på webbsidan.
Läs mer här
6. Presentera innehållet i en meningsfull ordning
Presentationen av innehåll ska vara maskinläsbart korrekt så att alla kan ta del av innehållet på ett sätt som är logiskt oavsett om en person läser själv eller får informationen uppläst av exempelvis en skärmläsare. Läs mer här
7. Se till att komponenter fungerar i hjälpmedel
Alla komponenter på en webbplats eller e-tjänst ska fungera med hjälpmedel så att till exempel en skärmläsare kan tolka och läsa upp innehållet. Lär mer här
8. Layout ska vara flexibel och fungera vid förstoring eller på liten skärm
Layout ska vara flexibel och responsiv för att innehållet ska vara tillgängligt för alla, oavsett om man surfar via dator, surfplatta, smartphone eller förstorar innehållet med zoom. Läs mer här
9. Förmedla information, struktur och relationer i koden
Använd rätt html-element för exempelvis rubriker, listor och länkar, så att skärmläsare kan tolka information och struktur och underlätta navigering. Läs mer här
10. Gör funktioner för tillgänglighet lätta att hitta
Funktioner som gör sidan eller appen lättare att använda för personer med funktionsnedsättningar ska vara åtkomliga för målgruppen. Det får inte finnas något som stör den generella tillgängligheten eller som stör personers hjälpmedel. Läs mer här