Lättläst information om corona

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom
som heter Covid-19.

Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.

Därför måste alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.

Så här kan du hjälpa till

Tvätta dina händer med tvål och vatten.
Tvätta dem noga och ofta.
Då minskar du risken att bli smittad
eller att du smittar andra.

Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.

Hosta och nys i ditt armveck.
Inte i dina händer.
Då minskar du risken
att smitta andra.

Du ska också låta bli att gå till platser
där det är mycket människor.

Stanna hemma om du känner dig sjuk

Om du känner dig sjuk
ska du stanna hemma
från jobbet eller skolan.
Även om du bara är lite sjuk.

När du blivit frisk
ska du vänta minst två dagar
innan du går till jobbet eller skolan.

Skydda äldre personer

Äldre personer blir mest sjuka av coronaviruset.
De som är äldre bör inte träffa andra människor.
Då kan de smittas.
Därför ska du inte besöka äldre personer i deras hem.

Så här arbetar Strängnäs kommun

Strängnäs kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.

Vi arbetar tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.

Skolor och förskolor i Strängnäs kommun

Alla gymnasieskolor är stängda.
Vuxenutbildningen är också stängd.
Eleverna studerar hemma istället.

Grundskolor och förskolor är öppna.
Alla barn och elever som är friska
ska gå till förskolan och grundskolan.

Om ditt barn känner sig sjuk
ska ditt barn stanna hemma.
Även om ditt barn bara är lite sjuk.

Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller i skolan ska du hämta ditt barn direkt.

Äldreboenden i Strängnäs kommun

Det är förbjudet att besöka
äldreboenden i Strängnäs kommun.
Det är för att du inte ska smitta någon.

Istället kan du hålla kontakten
med dina anhöriga
på till exempel telefon.

Hjälp med att handla mat och läkemedel

Är du äldre ska du inte träffa
så många människor.

Då är det bra om vi hjälper varandra
Med att till exempel handla mat
och läkemedel.

Har du ingen som kan hjälpa dig
med att handla mat och läkemedel
kan du kontakta:

De hjälper dig.

Kultur och fritid

Åkersbadet och Thomasbadet är stängt
för allmänheten.
Omklädningsrum i idrottshallar och idrottsanläggningar
är också stängda.

Detta för att hindra att viruset sprids.

Konserter och utställningar har fått göras om
eftersom max 50 personer får samlas samtidigt.

Istället för Kulturdagen
sprider vi ut evenemangen under flera månader.
Många evenemang är nu digitala istället.
Det har vi samlat under temat 20 nyanser av kultur.

Du hittar alla evenemang här:
Strangnas.se/evenemang
Strangnas.se/kultur2020

I maj öppnade ett nytt kafé
i kulturhuset Multeum i Strängnäs.
De har anpassat sina sittplatser på ett säkert sätt
för att hindra att viruset sprids.

Här hittar du mer
lättläst information
om coronaviruset

Folkhälsomyndigheten

Krisinformation.se

8 Sidor, frågor om corona

Regeringen

Om du har frågor om viruset
kan du ringa telefonnummer 113 13.
Det är Sveriges nationella informationsnummer.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 maj 2020
Kommun och politik