Positiv utveckling för flera betygsresultat

Preliminära siffror visar att Thomasgymnasiet har ökat sina genomsnittliga betyg för tredje året i rad. Detta gäller både för högskoleförberedande program och yrkesprogram.

Andelen som tar examen ökar för eleverna på yrkesprogrammen. Men för de som går högskoleförberedande program har andelen som tar examen minskat.

– Vi har och har haft en stor utmaning med det studietunga naturvetenskapliga programmet och teknikprogrammet. Där finns många elever som inte har svenska som sitt första språk. Det gör dessa program extra svåra och då räcker inte tre år för att alla elever att klara alla kurser, förklarar Daniel Moberg, verksamhetschef för gymnasie- och vuxenutbildning.

– Men vi är såklart inte nöjda med det resultatet utan kommer fortsätta vårt långsiktiga arbete med att öka undervisningens kvalité. Och i höst kommer vi satsa på språkutvecklande arbetssätt, för alla elever, säger Daniel Moberg.

Precis som för gymnasiet är grundskolornas resultat endast preliminära. De slutgiltiga resultaten kommer i augusti.

– Vi ser på det stora hela en positiv utveckling i våra grundskolor med många förbättrade resultat. Vi tror att det kan se ännu lite bättre ut när de elever som gått i lovskola under sommaren får göra klart vissa moment, säger Raija Ikonen, verksamhetschef för grundskolan.

I år gick 59 procent av eleverna på Åkerskolan ut årskurs 9 med godkänt i alla ämnen. Motsvarande siffra för Mariefred är 72 procent. Andelen har ökat sedan förra året på både Åkerskolan och Mariefreds skola. På Paulinska skolan minskar andelen däremot med nio procentenheter till 49 procent.

– Det låtar kanske inte så positivt. Men vi följer också enskilda årskurser och exempelvis dessa i årskurs 9 på Paulinska skolan har utvecklats mycket jämfört med resultatet för samma klass i årskurs 8. Det är olika elevgrupper varje år. Men visst behöver vi arbeta ännu mer med att stötta och se olika behov i olika klasser, säger Raija Ikonen.

Paulinska skolan har under våren sett över sin organisation och bemanningen inför nästa läsår. De gör en kompetensväxling för att möta verksamhetens och elevernas behov i olika årskurser.

– Vi kommer fortsätta arbetet som påbörjats med alla skolors likvärdighet, nu är det för stora skillnader. Vi ska nå dit att alla elever överallt får samma goda nivå på undervisningen. Om några läsår ska inte vara några större skillnader mellan klasser och skolor, säger Raija Ikonen.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 18 juni 2024