Varning för att bli lurad i julhandeln

Samtidigt som julhandeln är i full gång passar bedragare på att försöka luras. Falska fakturor och falska sms är två sätt som de kan komma över dina pengar.

- Var kritisk och dubbelkolla att avsändaren stämmer innan du betalar, säger kommunens konsumentvägledare Jenny Sellgren.

Konsumentvägledare

I år uppmanas alla att undvika butiker och att istället julhandla via nätet. Bedragare är skickliga och gör utskick som ser riktiga ut men begär ofta pengar och kanske även bankuppgifter för att komma åt ditt bankkonto

Två sorters bluffutskick som kommunen har fått frågor kring är

  • Falska fakturor som inkluderar en stämningsansökan. Avsändaren påstår att du har blivit stämd i tingsrätten. Råkar du ut för detta ska du polisanmäla, bestrida fakturan och vid oro kontakta tingsrätten.
  • Falska sms från bedragare som utger sig för att vara paketleverantörer som till exempel Postnord. Var alltid vaksam när du får mejl eller sms som rör dina beställningar och paket, bedragare har bra metoder för att lura till sig personliga uppgifter. Frågar någon efter Bank-ID eller kortuppgifter i sms eller mejl är det med all sannolikhet en bluff. Om du är osäker på vad som hänt med ditt paket, ring kundtjänst hos det företag som ska leverera ditt paket. Kontrollera i din ursprungliga beställning vilken leverantör företaget använder.

Handla tryggare via internet

Det finns många företag som vill tjäna pengar i julhandeln. Handlar du via internet är det bra om du kontrollerar företaget och vilket land du beställer ifrån.

- Internethandel är en djungel. Utgå från om att ett erbjudande för bra för att vara sant är det troligtvis inte sant. Du har ingen aning om vad du får när du handlar från länder utanför EU. Varorna är inte kontrollerade och kan vara fulla farliga ämnen och kemikalier. Beställ från företag inom EU, säger Jenny Sellgren.

Här är några saker du kan tänka på när du handlar via internet

  • Se till att elektronik och leksaker har CE-märkning, då uppfyller produkten de europeiska säkerhetskraven.
  • Se över företagets villkor när det gäller betalning och leverans, hinner du få paketet innan jul? Nu i coronatider kan leveranstiderna vara längre.
  • Tänk på att du inte alltid har ångerrätt om du handlar utanför EU. När du handlar inom Sverige och EU ansvarar säljföretaget för varan tills du fått den. Beställer du via nätet har du 14 dagars ångerrätt från den dagen du hämtade eller tog emot varan. Meddela företaget skriftligen att du ångrat dig.
  • Beställ produkter från sidor med säkra betalningsmetoder. Det är bra om företaget erbjuder betalning via 3D secure, ”Verified by Visa” eller ”MasterCard SecureCode”. Använder man denna funktion behöver man också ange lösenord eller Bank-ID för att utföra betalningen, vilket är säkrare.
  • Det är bra att betala med faktura eller kreditkort, skulle varan vara trasig och det uppstår problem med företaget som skickat varan, kan du vända dig till kreditgivaren och begära återbetalning.
  • Stäng ditt kort för internetköp när du inte använder det, är du osäker hur man gör, kontakta din bank.
  • Spara inte din personliga information på webbsidor i onödan.

Rådgivning för konsumenter

Behöver du rådgivning? Kontakta konsumentvägledaren på konsument@strangnas.se eller ring 0152-293 00 och lämna meddelande så blir du uppringd inom några dagar.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 december 2020