• Startsida
  • / Nyheter
  • / Hemestertrenden gav fler besökare – både på plats och digitalt

Hemestertrenden gav fler besökare – både på plats och digitalt

This is a close-up portrait image of a little child who is looking through big binoculars towards the camera. The boy is here seen outdoors in summer and he is wearing a pith helmet and holding binoculars straight towards the camera in such a way that his face is almsot completely covered.

Årets turistsäsong påverkades på flera sätt av den pågående pandemin. De utländska turisterna uteblev, men istället lockade våra besöksmål många svenska turister.

Det stora intresset för att besöka vårt närområde märktes inte minst på det ökade antalet besök till turistinformationen på kommunens webbplats.

En annorlunda säsong

Coronapandemin har inneburit en stor påfrestning och omställning för den lokala besöksnäringen. Flera besöksmål öppnade senare än vanligt på säsongen och flera av dem med anpassade öppettider. Det blev en annorlunda sommar med en kort och intensiv högsäsong med många besökare från vårt närområde.
- Även om de utländska turisterna uteblev så var det desto fler svenska turister som valde att besöka kommunen. Att det var mycket folk och rörelse märktes också på restauranger och caféer som rapporterar om en strålande sommarsäsong, berättar Anette Lilja som är turismansvarig i kommunen.

Tydlig hemestertrend

Redan tidigt i våras märktes trenden att fler valde att semestra lokalt och att även många kommuninvånare upptäckte sitt eget närområde.
- Många sökte sig till naturen. Det var ett stort intresse att vandra på Sörmlandsleden i Åkers bergslag och Pilgrimsleden på Fogdön. Det fortsatte under sommaren med många som vandrade, paddlade och cyklade i vårt område, berättar Anette Lilja.

Populära besöksmål

Precis som tidigare är det de större besöksmålen som lockat flest turister. Även i år var det Gripsholms slott som drog flest besökare. Därefter kommer Strängnäs domkyrka som noterade en ökning på 30 procent i antal besökare. Även försvarsfordonsmuseet Arsenalen hade en ökning trots färre öppetdagar och Mälsåkers slott slog besöksrekord.

Stort intresse för kommunens digitala turistinformation

Det ökade intresset för att turista i kommunen märktes också på besöksstatistiken på kommunens webbplats.
- Turistinformationen på kommunens webbplats är vår viktigaste marknadsföringskanal och där hade vi en ökning av antal sidvisningar och besökare med 30 procent under juli månad jämfört med 2019, säger Anette Lilja.

På kommunens webbplats hittar du tips på aktiviteter och lokala besöksmål. Läs mer på strangnas.se/turism.

Följ också vår turistinformation på sociala medier för att hålla dig uppdaterad om vad som händer i vår kommun.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 9 oktober 2020