Ta emot kommunens post digitalt
Få beslut och information från kommunen direkt i din digitala brevlåda.
Framöver kan du ta del av fler formella beslut och viss information från Strängnäs kommun direkt i din digitala brevlåda. Om du inte har en digital brevlåda får du som vanligt posten hem till din folkbokföringsadress.
Fördelar med digital post
Att ta emot post digitalt innebär flera fördelar:
- Kortare väntetider – du får din post snabbare.
- Mindre administration – både för dig och kommunen.
- Lägre kostnader – vi sparar resurser tillsammans.
- Högre säkerhet – du kan känna dig trygg med att posten kommer fram till rätt person.
Kommunen ställer om stegvis under 2025
Med digital post kan vi kommunicera på ett modernt, enhetligt och säkert sätt med både invånare och företagare. Övergången sker stegvis i kommunens verksamheter under 2025.
– Vi ser redan att Strängnäsborna är digitala. Över 80 procent av våra utskick går redan idag till digitala brevlådor. Det visar både en vilja och en förväntan på att kommunen ska erbjuda digitala tjänster och service där det är möjligt säger Sara Lindholm, verksamhetsutvecklare inom digitalisering i Strängnäs kommun.
Från september skickar Strängnäs kommun ut fakturor digitalt till dig som har en digital brevlåda hos Kivra. Det kan du läsa om i en tidigare nyhet: Nu får du kommunens fakturor i Kivra.
Skaffa digital brevlåda – eller hjälp en anhörig
Har du ännu ingen digital brevlåda eller vill du kunna stötta en anhörig genom att vara ombud och hålla koll på hens post? Under Frågor och svar nedan har vi samlat nyttig information.
En del av en nationell satsning
Omställningen till digital post är en del av Strängnäs kommuns deltagande i Sveriges kommuner och regioners (SKR) arbete med digitalisering för välfärdens utveckling, som du kan läsa om på SKR:s webbplats.
Du kan läsa mer om digital post för privatpersoner på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats Digg.
Frågor och svar om digital post
Digital post har flera fördelar. För dig som invånare eller företagare innebär det att du får beslut och information snabbare, med högre säkerhet. För kommunen innebär det ett effektivare arbetssätt, mindre administration, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan.
För att ta emot digital post behöver du:
- en digital brevlåda
- e-legitimation
Att skaffa digital brevlåda är frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda får du fortsatt din post på papper till din folkbokföringsadress. Du kan när som helst ansluta dig.
Läs mer hos Digg – Digital post för dig som privatperson.
Det finns flera digitala brevlådor att välja mellan:
Välj Kivra om du vill ha dina fakturor från Strängnäs kommun digitalt.
När du får ny post i din digitala brevlåda får du en avisering till exempel via e-post eller sms. I din brevlådas inställningar kan du själv välja hur du vill bli aviserad.
Ja. Ombudsfunktionen gör det möjligt att stötta en anhörig som behöver hjälp att hålla koll på sin digitala post. Läs mer hos respektive brevlådeoperatör om hur ni aktiverar funktionen.
Ja. E-legitimation krävs för att kunna skaffa och använda en digital brevlåda. Läs mer om hur du skaffar e-legitimation på elegitimation.se.
Ja. Har du en digital brevlåda men vill ta emot kommunens post på papper kan du ändra inställningarna i din digitala brevlåda. Posten skickas då hem till din folkbokföringsadress.
Om du inte skaffar en digital brevlåda får du kommunens post på papper till din folkbokföringsadress, precis som tidigare.
Nej. Vissa typer av information skickas via andra kanaler, till exempel via elevplattformen om du har barn i förskola eller skola.
Om du har Kivra som digital brevlåda kommer du framöver att få dina fakturor från kommunen där.
Läs mer om digitala fakturor i en tidigare nyhet.
Ja. Även företag kan ta emot digital post. Läs mer hos Digg – Digital post för företag.